Alapvetően szóban, illetve külön engedéllyel írásban

Mi volt abban a 2012 októberi bejelentésben, amely dokumentum és annak mellékletei Magyarország Ügyészsége szerint "büntetőeljárás megindítását megalapozó adatot nem tartalmaztak", és ezért a honvédelmi és katonai nemzetbiztonsági oktatásért felelős miniszteri megbízottnak adták ki az "esetleg szükségessé váló intézkedések megtételére" (és nem "kivizsgálás végett")? Annak a Szarka Gábornak, aki meg volt nevezve benne mint az elkövetők feltételezhető "cinkosa", mivelhogy ugyanezen ügyben egy hozzá idejekorán intézett bejelentést válasz nélkül hagyott, és a bejelentő elleni munkahelyi retorziókat szó nélkül tudomásul vette. 

Nos, csak a példa kedvéért, szerepelt a dokumentumban egy megvesztegetési kísérlet részletes leírása a megvesztegető által kapcsolattartásra javasolt telefonszám megadásával és tanúk megnevezésével, de ezek ugyebár nem "büntetőeljárás megindítását megalapozó adatok". Ezzel az esettel majd valamikor később foglalkozzunk.

Ugyancsak nem alapozza meg büntetőeljárás megindítását (Magyarország Ügyészsége szerint) az az epizód,amelyben egy nemzetbiztonsági tiszt teljesen illetéktelen, "civil" ismerőseinek, jólértesültsége fitogtatása céljából (?) felfedi egy olyan fedett állományú szövetséges hírszerző ügynök kilétét, akinek státusáról azért van tudomása, mert vele szolgálati tevékenysége keretében együttműködik. Erről is majd később, ha valakit érdekel egyáltalán.

Harmadjára, de nem utolsó sorban említhetjük azt a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, röviden NKE (rektora) és a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, röviden KNBSZ (főigazgatója) közötti Együttműködési Megállapodást, ami megalapozta az egyetem titkosszolgálati megszállás alá rendelését, az egyetemi polgárok törvényellenes, engedély nélküli megfigyelését, a személyügyi döntések illetéktelen és dokumentálatlan befolyásolását meg ilyesmiket, ezzel megágyazva az egész felsőoktatási szféra később "egyetemi modellváltásnak" csúfolt fokozatos birtokba vételének egy arra jogosulatlan és alkalmatlan elkövetői kör részéről. Na itt és most viszont álljunk meg egy pillanatra, és olvassunk bele az említett megállapodásba.

Ne tartson minket vissza az, hogy a KNBSZ előző főigazgatója a szolgálat egyetemekkel kötött megállapodásait kikérő közérdekű adatigénylést nemzetbiztonsági érdekből visszautasította. Ugyanis az őt megelőző igazgató, Kovács József altábornagy (ma Orbán Viktor miniszterelnök hírszerzési főtanácsadója) a 12 évvel ezelőtti megállapodást az Átlátszó adatigénylésére kiadta, az jelenleg is teljes terjedelmében olvasható itt. Ha a hasonló "szerződések" titokban tartása nemzetbiztonsági érdek, akkor a KNBSZ főigazgatójának nem kellett volna anno nyilvánosságra hoznia. Egyébként Explorator úgy tudja, hogy a titokvédelmi minősítés szükségességére még az aláírás előtt felhívták a rektor és a főigazgató figyelmét, de ők valamilyen okból nagyon nyeregben érezték magukat, minden jó szándékú módosító javaslatot, észrevételt lesöpörtek az asztalról.

Ha közben átrágtátok magatokat a Műveleti együttműködés című alfejezeten (a többi unalmas), akkor már magatoktól is rájöhetettek volna, hogy miért törvénytelen és szakmaiatlan az egész úgy, ahogy van. Segítségképpen álljon néhány rövid idézet egy másik dokumentumból, ami a megállapodás-tervezetet véleményezte:


"A 14. pont kimondja, hogy „A KNBSZ együttműködő állománya alapvetően szóban, illetve a főigazgató külön engedélyével írásban tájékoztatják az NKE vezetését.”. Ez ... nem törvényes. Az Nbtv. 26. §.-a szerint például „A nemzetbiztonsági szolgálatok… működésének részletes szabályait… úgy kell meghatározni, hogy az egyéni felelősség mindig megállapítható legyen.”. Alapvetően szóbeli tájékoztatás esetén az egyéni felelősség (pl. a rágalmazóé) aligha állapítható meg. Az alfejezetben megfogalmazott általános célú, szóbeli, titkos (az érintettek tudta nélkül és akarata ellenére folytatott), dokumentálatlan információgyűjtés és potenciálisan manipuláló információközlés nem felel meg a törvényesség, a célhoz kötöttség, a szükségesség, az arányosság, a dokumentáltság, az egyéni felelősség elvének és más kívánalmaknak.

Az egész TERVEZET-ről az a benyomásom, hogy az nem annyira egyenlő felek jóhiszemű megállapodását, hanem az Egyetem titkosszolgálati megszállását célozza. ... Ha ez a TERVEZET nyilvánosságra kerülne (amire az alul minősítés és az ügyviteli szabálytalanságok miatt van némi esély), akkor „csemegét” szolgáltatna a különböző jogvédő szervezeteknek, és súlyos csorbát ejtene mind az Egyetem, mind a Szolgálat hírnevén. Sajnálatosnak tartom, hogy egy ilyen alacsony színvonalú dokumentumra rákerülhetett becses intézményeink megnevezése, emblémája, valamint a KNBSZ főigazgatójának és az Egyetem rektorának neve ... Mindez nem történt volna meg, ha ... a két katonai szolgálat összevonása nem a KBH, hanem a szintén jogelőd KFH hagyományos szervezeti kultúrájának megőrzésével járt volna."

Explorator mindezekhez egyelőre csak annyit kíván hozzátenni, hogy ő azt tartja a legsajnálatosabbnak, hogy az egyetemi polgárok - hallgatók, oktatók és adminisztratív dolgozók - mindezeket észre sem veszik, vagy ha igen, akkor szó nélkül eltűrik. Sok minden másképpen alakult volna, ha már 2012-ben ... Talán nem is lennénk titkos orosz gyarmat. Ah, de hagyjuk! Még most se késő.

Én, Öreg Ember, csupáncsak várok, vitézlő harcos nem lehetek.

    





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy nagy szelet a nemzetbiztonsági felsőoktatás tortájából, ami megfekszi a gyomrunkat

Süketen és vakon a jövőbe

Hogyan járt túl a furfangos proszekútor a hiszékeny ügyfél eszén: tanmese